Kundcase

Borås Djurpark – ett annorlunda, strålande kundexempel

Fungerar Garp vid hantering av lejon? Indirekt är det faktiskt så, då all verksamhet på Borås Djurpark kretsar kring djuren, berättar Stefan Lidh, ekonomichef på företaget. Garp har funnits med som deras affärssystem i mer än 26 år och fyller viktiga funktioner för att djurparken ska fungera ultimat.Med sina nästan 300 000 besökare per år är Borås Djurpark en av de större turistattraktionerna i Sverige. Arter som lejon, zebror, giraffer och elefanter lockar besökare under nästan hela året.  Redan under sportlovsveckan öppnar parken och håller sedan öppet under påsk, över hela sommaren och ända fram till november. Men djur är inget som sköter sig självt, alltså bedrivs verksamhet året runt även då parken inte är öppen. 53 personer arbetar här med fast anställning dagligen. Under sommaren ser förutsättningarna däremot annorlunda ut, så som det blir vid säsongsbetonad verksamhet. Förra året arbetade hela 271 personer under den perioden, något som skapar goda arbetsmöjligheter till de unga i området.Trots att Borås Djurpark kanske inte är den mest väntade Garpanvändaren är det ett strålande exempel av kund, menar Anneli Andersson, Produktchef på Garp. Det är ett bevis på att affärssystemet uppfyller den flexibelt och enkelhet som krävs för att fungera för flera olika branscher. Det är bland annat just de kraven Borås Djurpark har på sitt affärssystem: ”Vi behöver ett affärssystem som är säkert, enkelt och lättförståeligt som också är enkelt att uppgradera. Garp uppfyller de kraven och vi är nöjda med systemet”, säger Stefan Lidh.  Borås Djurpark hanterar bland annat redovisning, bokföring, och fakturering i Garp. Utöver det har de även integrerat deras säljstödsystem Ceasar direkt med affärssystemet, vilket förenklar och sparar mycket tid. Under 2016 planerar de även att satsa på att uppgradera till senaste versionen, Garp 4.1, för att dra nytta av nya funktioner och hålla systemet säkert och uppdaterat.Framtiden ser spännande ut för Borås Djurpark. Flera tillbyggnationer planeras under året och planer på att ta in nya arter smids för att göra parken ännu mer tillgänglig och attraktiv som besöksmål. 

Handel och distribution, Tillverkning, Fashion, Övrigt

Garp - viktig nyckel till framgång

Vid starten för två decennier sedan var inriktningen konkurrenskraftiga priser och den strategin gäller fortfarande. Med effektivt utvecklingsarbete och rationell produktionsteknik håller CCS kostnaderna i schack, utan att ge avkall på kvalitet och användarvänlighet. I det sammanhanget är MPS-modulen i ett affärssystem ett viktigt styrmedel.

Tillverkning, Handel och distribution

”Använd affärssystemet för att spara pengar”

Ekeby Möbler AB är ett av många företag som växt i takt med e-handelsindustrin. Idag har verksamheten spridits utanför butikens väggar och det levereras ordrar till hela Sverige. ”Det gäller att hänga med och befinna sig där kunden är” Berättar Ingela Jönsson, IT-ansvarig på Ekeby Möbler. ”Vårt affärssystem stöttar oss i det arbetet och utgör navet och grunden för nästan all vår verksamhet. Garp är en viktig del för att kunna leverera den trygga och goda service vi strävar efter.”Med 37 år i branschen kan Ekeby Möbler sin sak. Personlig service, goda leverantörsrelationer och en vision om att ständigt förbättras har gett dem flera utmärkelser. Några av dem är ”Helsingborgs bästa butik”, ”Årets företagare” och ”Årets möbelbutik”. Att vara sin egen utan att vara beroende av någon kedja har sina fördelar. De slipper dyra mellanled och kan pressa priserna på kvalitetsvaror från flera populära tillverkare och leverantörer, vilket ger konkurrenskraft.Både e-handel och butikverksamhet, med många olika produkter i olika varianter, gör att order, logistik och lagerhantering är en viktig del i Ekeby Möblers verksamhet. Det kräver full koll på flödet och ställer krav på smarta lösningar. För att arbeta effektivt använder man sig både av special- och standardlösningar i Garp och har flera integrationer. En av speciallösningarna är deras handdatorlösning som är direkt kopplat till affärssystemet. Det har underlättat och förenklat det dagliga arbetet avsevärt både när det gäller in- och utleverans, lagerdistribution, saldo och inventering. ”De som är gladast är lagerpersonalen, eftersom de inte längre är bundna vid datorn” säger Ingela.Ingela som arbetar som IT-ansvarig på Ekeby Möbler diskuterar ofta förbättringsförslag både med Garps produktavdelning och sitt Garpcenter. ”Det gäller att vara proaktiv och hitta nya smarta lösningar, här finns mycket tid och pengar att spara. Fördelen med Garp är att det är väldigt flexibelt och användarvänligt. Det går att anpassa det ytterligare med hjälp av vårt GarpCenter för att passa vår verksamhet optimalt” avslutar Ingela.Läs mer om Ekeby Möbler här>>

Handel och distribution

Elvine kan fokusera på tillväxt och innovation med rätt affärssystem och e-handel i integration

Sedan Elvine införde affärssystemet Garp 2004 har det hänt mycket. Det från starten lilla Skandinaviska företaget har idag växt sig till ett väletablerat varumärke med försäljning i över 20 länder. Hemligheten har varit att växa tryggt, hälsosamt och i lagom takt med goda relationer till kunder och leverantörer. Garp har varit affärssystemet som växt med dem under resans gång, inte minst med den senaste lösningen för e-handel. - Vi kan nu istället lägga tid på det vi är bra på, säger Christina Neeley, webshopsansvarig på Elvine.

Handel och distribution, Tillverkning, Fashion

”Vi får inga överraskningar, det bara fungerar”

Köpte du nyss foder till ditt djur? Då kan det vara så att du kan tacka grossistföretaget Imazo. Imazo förser nämligen de flesta svenska, norska, danska och finska zoobutiker med varor och levererar allt ifrån foderblandningar, djurtillbehör till akvariefiskar. Garp är deras affärssystem och används till det mesta: ”Vi kör Garp för att det är snabbt, stabilt och uppfyller de krav vår verksamhet ställer” säger Hans Elfstrand, IT-ansvarig på Imazo.Det gäller att ha full koll när man driver en verksamhet som både producerar, levererar, lagerhåller, köper in och säljer. Affärssystemet Garp har stöttat dessa processer hos Imazo sedan den 1 Juni 2007.  ”Vi använder de flesta moduler i Garp” berättar Hans. Alla företagets 90 anställda kommer dagligen i kontakt med Garp som används för e-handel, försäljning, logistik och ekonomi.”Webbshopen har det mesta man kan önska”Största delen av kundorder hos Imazo kommer in via Garps E-handel. Webbshoppen har de anpassat efter verksamheten och har enligt Hans det mesta man kan önska så som orderhistorik, snabborder, sparade kundkorgar, nedladdning, översikt av fakturor och snabb sidladdning. När de sedan ska leverera ordern från sin egen anläggning i Vara, använder de sig av Garp Logistics, kopplat till surfplattor som lagerpersonalen bär med sig. Transporterna sker sedan mestadels med egna bilar hela vägen fram till kund. ”Hela logistikprocessen funkar väldigt bra, smidigt och säkert. Kraven är stora då det handlar om levande varelser och med Garp har all logistik skett problemfritt under de senaste 10 åren. Ett mycket gott betyg till systemet”, säger Hans.Har även anpassat systemet med egna lösningarGarp används även av säljarna och ekonomiavdelningen där de både kör standard och har anpassat systemet för att det ska passa företagets processer. När utesäljarna är ute, kör de B2S Offline. B2S Offline är en applikation där säljare kan skapa order ute på fältet, något som gör det möjligt att arbeta direkt i Garp även om det inte finns tillgång till internetuppkoppling. När säljaren sedan har tillgång till internet så synkroniseras kund-, artikeluppgifter och ordrar med Garp via E-plattformen direkt och på så sätt hamnar ordrarna i Garp så snart det finns internet. E-postorder med PDF-bilagor från andra affärssystem har Imazo valt att hantera så att de läses in med ett egenutvecklat program, som använder COM-objekt i Garp för kommunikationen.I övrigt nyttjar Imazo Garps ekonomifunktioner såsom fakturering, kund- och leverantörsreskontra, bokföring, betalning med fil och autogiro i Garp. Ekonomiavdelningen tycker att de främsta fördelarna med systemet är de automatiserande funktioner som finns för bland annat fakturor och rapportgeneratorn, något som gör arbetet både enklare, snabbare och säkrare.Har växt till dubbla omsättningenImazo är ett tillväxtbolag och har på bara 10 år, sedan Garp infördes, växt till dubbel omsättning. Affärssystemets lösningar har fungerat för företaget under hela resan och Hans säger att det kommer bli många år till. ”Garp är kostnadseffektivt, stabilt, användarvänligt och anpassningsbart. Vi får inga överraskningar, det bara fungerar och kan anpassas till vår verksamhets utveckling” 

Handel och distribution, Tillverkning

Garp träffar Lideco – som prisats med Volvo Cars Quality Excellence Award

Efter en färd genom ett idylliskt svenskt landskap med skog och böljande åkrar är vi framme i orten Dalstorp. Här finns företaget Lideco, som är marknadsledande inom verktygskomponenteter till den plåtformande industrin. De levererar till både små och stora företag. Några av de största kunderna finns inom bilindustrin, så som Scania, Volvo Cars och Volvo Trucks. Nyligen uppmärksammades företaget med utmärkelsen, Volvo Cars Quality Excellence Award, då deras arbete uppfyller en rad kriterier inom produktkvalitet, leveransprecision, logistik, och effektiva ledningssystem.Vi från Garp är på plats och träffar Eva Ferngren-Rosell, ISO och e-handelsansvarig samt Peter Nilsson, VD. Efter en rundtur i de helt nyrenoverade, och mycket fräscha lokalerna, slår vi oss ner tillsammans i personalrummet. Vi har gått igenom allt ifrån leverans till produktionsavdelning, där vi fått visat för oss hur den dagliga verksamheten fungerar tillsammans med Garp. ”Garp är effektivt och enkelt att använda”Garp har funnits med Lideco ända sedan 1987. Under årens lopp har man hunnit utveckla systemet så att det passar som handen i handsken och optimerar samt stödjer deras processer. Affärssystemet används hela vägen från offert till leverans och har stöd för reklamationshantering, tidrapportering och scanning. ”Det är ett effektivt och smidigt system, som är enkelt att använda. Samtidigt är det flexibelt och går att anpassa efter företagsunika behov. Vi utvecklar det kontinuerligt och kopplar ihop händelser, allt för att förbättra, minska administrativ tid och antalet klick. Vi är väldigt nöjda, så förhoppningsvis blir det 30 år till!” säger Peter Nilsson, VD.Styrkor vid enstyckstillverkning ”Fördelen med Garp i vår dagliga verksamhet är att det fungerar så bra även med enstyckstillverkning. Vi får ofta ordrar på 1, 2 eller kanske 3 stycken och då är Garp klockrent” berättar Eva Ferngren-Rosell. Garp har även stöd för att produktionsplanera direkt mot kundordern. För kunder som jobbar direkt mot slutkund är det väldigt användarvänligt att inte behöva skapa separata tillverkningsordrar, något som brukar vara mycket uppskattat hos tillverkande bolag.Kvalitetspris som en av Volvos bästa leverantörerLideco satsar på att ge bästa möjliga service och tittar mycket på hur man kan modernisera och förbättra kundens beställningsupplevelse. De var snabba med att införa e-handel, och nu senast har de utvecklat en sammankoppling med Garp till kundernas egna beställningssystem. Beställningslistorna går då rakt in i Lidecos ordersystem, och med hjälp av en koppling till kundens inköpsavtal kan de genom bara ett klick få tillbaka en prissatt fil. Denna lösning sparar både kunderna och Lideco mycket tid, samt att det blir färre felkällor. ”En artikel behöver egentligen inte skrivas mer än en gång” berättar Peter.Lideco är inte heller rädda för att rekommendera lösningar och utveckla kundernas idéer. Man säljer en lösning, snarare än en produkt och engagemanget är stort för att leverera den bästa lösningen till kunden. Ett arbetssätt, som i kombination med deras enkla beställningslösningar och noggranna leveranser, har lett till mycket uppskattning och nöjda kunder. Nyligen fick de en utmärkelse av Volvo Cars ”Volvo Cars Quality Excellence Award” som årligen delas ut till Volvos främsta leverantörer. ”Det är något som gör oss mycket stolta, och ett kvitto på att det vi gör är rätt” Avslutar Peter Nilsson.

Handel och distribution, Tillverkning

"Vi kan växa väldigt långt med Garp samtidigt som vi har fortsatt låga ägandekostnader"

Det familjeägda e-handelsbolaget Lyko Hair AB i Vansbro har haft Garp sedan 2009 och växer tryggt vidare med systemet sedan dess. 2009 var omsättningen några få miljoner kronor. 2014 blev den ett par hundra miljoner kronor och 2015 förväntas den passera en halv miljard efter en sammanslagning med företaget Bellbox.

Handel och distribution

Olema Truckservice AB kör Garp

Olema Truckservice AB är sedan 1992 ett välkänt service- och försäljningsföretag inom truckbranschen i Sverige. Våra tjänster omfattar; Försäljning och uthyrning av truckar, tillbehör och reservdelar, service av truckar och truckförarutbildning.

Ett system som presterar

Det var för drygt 10 år sedan som startskottet för Röhnisch extrema framgångar gick. Man satsade då på egna designers, hittade microfiber som material och valde att enbart fokusera på målgruppen kvinnor med ett sortiment av sportkläder. Resultatet blev en tillväxt på ca 20-25% per år.

Fashion, Tillverkning, Handel och distribution