Lyko

"Vi kan växa väldigt långt med Garp samtidigt som vi har fortsatt låga ägandekostnader"

Det familjeägda e-handelsbolaget Lyko Hair AB i Vansbro har haft Garp sedan 2009 och växer tryggt vidare med systemet sedan dess. 2009 var omsättningen några få miljoner kronor. 2014 blev den ett par hundra miljoner kronor och 2015 förväntas den passera en halv miljard efter en sammanslagning med företaget Bellbox.

I familjen Lyko har det funnits frisörer i tre generationer. Frans Lyko klippte tyska officerare när han satt i koncentrationsläger under andra världskriget. Det blev en överlevnadsbiljett som till slut tog honom till Vansbro där Frans öppnade en frisörsalong 1952. Frisörhantverket har sedan dess gått vidare i familjen Lyko och lagt grunden till dagens Lyko.se som sedan starten 2003 växt explosionsartat.  När Lyko via sin webbutik började erbjuda hårvårdsprodukter online fanns det ett 70-tal produkter att välja mellan och årsomsättningen var blygsam.  Familjen Lyko skötte sin e-business vid sidan av frisörverksamheten och packade själva, ofta med kastat emballage från en närliggande livsmedelsbutik. ”Varför står det Scan skinka på min förpackning?” är en klassisk kommentar från en Lyko-kund från den tiden.

400 % i försäljningstillväxt på tre år och 60 000 ordrar per månad

År 2008 tog e-businessen fart på riktigt när Richard Lyko, VD för Lyko Hair, övertygade släkten att all tillgänglig tid och alla ekonomiska resurser skulle satsas på e-handel. ”Över min döda kropp” sa Richards mamma, men så blev det ändå. 2008 fanns det cirka 400 produkter i e-butiken och omsättningen blev 4 miljoner. 2011 hade företaget ett 15-tal anställda och en omsättning på 44 miljoner. Två år senare hade antalet anställda i Vansbro tredubblats liksom omsättningen.  2013 skickade Lyko.se sin 500 000: leverans och 2014 kunde närmare en halv miljon kunder välja mellan 28 000 artiklar i ett breddat sortiment med hårvårds-, hudvårds- och skönhetsprodukter.  Omsättningen blev ett par hundra miljoner kronor.

Mellan 2012 och 2014 hade Lyko en försäljningstillväxt på närmare 400 % och antalet ordrar per månad närmar sig 60 000. Tillväxtkurvan fortsätter att peka brant uppåt och en starkt bidragande orsak är en sammanslagning med företaget Bellbox som genomförs under 2015. Bellbox har ett 30-tal kombinerade butiker och frisörsalonger och sammanslagningen genomförs för att skapa en ledande nordisk multi-channel retailer som erbjuder en helintegrerade konsumentupplevelse både online och fysiskt i butik.

Från tre Garp-användare 2009 till dagens drygt femtio

Det var Jeeves partner Lesjöfors Electronic AB som år 2009 implementerade Garp hos Lyko Hair, och som sedan dess arbetat tätt tillsammans med Lyko och kontinuerligt utvecklat och anpassat affärssystemet. Under de sex år som Lyko haft Garp har antalet användare ökat från tre till drygt femtio, och fler blir det efter sammanslagningen med Bellbox.

- Det är en fantastisk tillväxtresa som Lyko gjort och att Garp kan svara upp mot kraven i en så expansiv verksamhet med den enorma ökningen av varuflödet tycker jag säger mycket om systemets kapacitet. En viktig styrka är också flexibiliteten och den enkla integrationen med andra system och det har vi haft nytta av då Lyko bytt e-handelssystem tre gånger sedan Garp togs i drift, säger Thomas Sonesson på Lesjöfors Electronic.

De byten som skett av e-handelssystem har varit nödvändigt då expansionen krävt ombyggnader av internetbutiken. Även när sortimentet ökar närmast lavinartat ska det vara lätt för kunderna att hitta rätt produkt och enkelt att navigera sig fram till lagd order. Den senaste ombyggnaden av Lyko.se gör det också enkelt för kunderna att handla via mobil och surfplatta.

Bygger tillväxtstrategin på fokusering

”Fokusering” är ett centralt begrepp i Richard Lykos tillväxtstrategi.  Fokus i betydelsen att alltid sätta kundens upplevelse i centrum, att inte bredda sig utanför ett framgångsrikt produktsortiment och även att ha fokus på rätt saker i den dagliga verksamheten med stöd av affärssystemet Garp.

- När vi valde Garp gjorde vi det för att vi ville ha ett affärssystem vi kunde starta upp med kort startsträcka och som kunde stötta oss i den tillväxt vi planerade. Det skulle också vara användarvänligt, ha bra integrationsmöjligheter och vara flexibelt med enkla uppgraderingar. Garp har svarat upp mot alla krav men givetvis blir det påfrestningar på systemet med den explosionsartade utvecklingen av antalet order. Låga totalkostnader för affärssystemet var ett huvudkrav när vi valde affärssystem och det har vi fått med Garp.  Vi har kunnat växa väldigt långt med Garp utan att dra på oss onödiga kostnader och det ska vi fortsätta att göra, säger Richard Lyko.

Stödet från konsulterna hos Lesjöfors Electronic är viktigt för Richard Lyko. Företaget kan med konsultstödet fokusera på att utveckla sin e-business samtidigt som Garp utvecklas. Utmaningar som väntar är att få in Bellbox användare och sortiment i systemet, att se över lagerfunktionen och även att ta steget över till versionen Garp 4 som släpptes sommaren 2014.