Röhnisch

Ett system som presterar

Det var för drygt 10 år sedan som startskottet för Röhnisch extrema framgångar gick. Man satsade då på egna designers, hittade microfiber som material och valde att enbart fokusera på målgruppen kvinnor med ett sortiment av sportkläder. Resultatet blev en tillväxt på ca 20-25% per år.

- En sådan tillväxt krävde en bra struktur, och här hade vi väldigt god hjälp av vårt affärssystem, berättar Patrick Hansson, controller på Röhnisch. Garp är hjärtat i hela vår verksamhet och just varianthanteringen med möjlighet till uppdelning på färg och storlek är oerhört viktig för oss. Visst hade varianthanteringen barnsjukdomar i början, men det får man väl räkna med när man är pilotkund. Idag finns det inget dåligt i Garp överhuvudtaget, det går verkligen att göra allting, fortsätter Patrick.

- Genom Garps mobila ordersystem lägger våra säljare egna order i sina bärbara datorer och mailar därefter in dem, direkt i affärssystemet. För oss är det viktigt att Garp i grunden är standardiserat och att många företag i vår bransch använder systemet. Det innebär att vi kan dra nytta av varandras erfarenheter. 

Vår expansion hade aldrig varit möjlig utan Garp, konstaterar Patrick. Upplägget med varianter, hanteringen av externa säljare och den information som man kan få ut ur Garp är oslagbar.

 

Fakta om Röhnisch

Röhnisch Sportswear designar och tillverkar sportkonfektion för damer. Företaget startades redan 1946 av Helmut Röhnisch som kom till Sverige som flykting efter kriget. Företaget omsätter idag 75 miljoner och finns representerade i Norden, stora delar av Europa, i Ryssland och Australien.

Kört Garp sedan: 1995
Antal användare: 25 st