Imazo – ”Vi får inga överraskningar, det bara fungerar”

Köpte du nyss foder till ditt djur? Då kan det vara så att du kan tacka grossistföretaget Imazo. Imazo förser nämligen de flesta svenska, norska, danska och finska zoobutiker med varor och levererar allt ifrån foderblandningar, djurtillbehör till akvariefiskar. Garp är deras affärssystem och används till det mesta: ”Vi kör Garp för att det är snabbt, stabilt och uppfyller de krav vår verksamhet ställer” säger Hans Elfstrand, IT-ansvarig på Imazo.

Det gäller att ha full koll när man driver en verksamhet som både producerar, levererar, lagerhåller, köper in och säljer. Affärssystemet Garp har stöttat dessa processer hos Imazo sedan den 1 juni 2007.  ”Vi använder de flesta moduler i Garp” berättar Hans. Alla företagets 90 anställda kommer dagligen i kontakt med Garp som används för e-handel, försäljning, logistik och ekonomi.

”Webbshopen har det mesta man kan önska”
Största delen av kundorder hos Imazo kommer in via Garps E-handel. Webbshoppen har de anpassat efter verksamheten och har enligt Hans det mesta man kan önska så som orderhistorik, snabborder, sparade kundkorgar, nedladdning, översikt av fakturor och snabb sidladdning. När de sedan ska leverera ordern från sin egen anläggning i Vara, använder de sig av Garp Logistics, kopplat till surfplattor som lagerpersonalen bär med sig. Transporterna sker sedan mestadels med egna bilar hela vägen fram till kund. ”Hela logistikprocessen funkar väldigt bra, smidigt och säkert. Kraven är stora då det handlar om levande varelser och med Garp har all logistik skett problemfritt under de senaste 10 åren. Ett mycket gott betyg till systemet”, säger Hans.

Egna lösningar
Garp används även av säljarna och ekonomiavdelningen där de både kör standard och har anpassat systemet för att det ska passa företagets processer. När utesäljarna är ute, kör de B2S Offline. B2S Offline är en applikation där säljare kan skapa order ute på fältet, något som gör det möjligt att arbeta direkt i Garp även om det inte finns tillgång till internetuppkoppling. När säljaren sedan har tillgång till internet så synkroniseras kund-, artikeluppgifter och ordrar med Garp via E-plattformen direkt och på så sätt hamnar ordrarna i Garp så snart det finns internet. E-postorder med PDF-bilagor från andra affärssystem har Imazo valt att hantera så att de läses in med ett egenutvecklat program, som använder COM-objekt i Garp för kommunikationen.

I övrigt nyttjar Imazo Garps ekonomifunktioner såsom fakturering, kund- och leverantörsreskontra, bokföring, betalning med fil och autogiro i Garp. Ekonomiavdelningen tycker att de främsta fördelarna med systemet är de automatiserande funktioner som finns för bland annat fakturor och rapportgeneratorn, något som gör arbetet både enklare, snabbare och säkrare.

Har dubblerat sin omsättning
Imazo är ett tillväxtbolag och har på bara 10 år, sedan Garp infördes, dubblerat sin omsättning. Affärssystemets lösningar har fungerat för företaget under hela resan och Hans säger att det kommer bli många år till. ”Garp är kostnadseffektivt, stabilt, användarvänligt och anpassningsbart. Vi får inga överraskningar, det bara fungerar och kan anpassas till vår verksamhets utveckling”